یک بیانیه ماموریت خوب، جزء مهمی از هر کسب‌وکاره که توصیفی واضح و مختصر از هدف و قلمرو فعالیت‌های اون ارائه می‌ده. تو این پست، به بررسی عناصر کلیدی یک بیانیه ماموریت می‌پردازم.

یک بیانیه ماموریت دو هدف اصلی داره: تعریف مقصود بنیادی سازمان و شرح قلمرو کسب‌و‌کار. مقصود بنیادی، فلسفه سازمان و دلایل پشت فعالیت‌های اون رو نشون می‌ده و قلمروی کسب و کار، محصولات، خدمات، مشتریان و بازارهای مرتبط با سازمان رو توصیف می‌کنه. برای ایجاد یک بیانیه ماموریت قوی، شناسایی نیازهایی که به تشکیل سازمان شما منجر شده، ضروریه.

مقصود بنیادی باید روی ارزش ایجاد شده برای مشتریان و نیازهایی که این ارزش‌ها برطرف می‌کنند، تمرکز کنه. با این حال، مهمه که به یاد داشته باشیم که مقصود بنیادی نمی‌تونه تمام نیازهای مشتریان رو برطرف کنه و باید به عنوان یک راهنما و منبع الهام عمل کنه. برای تعیین مقصود بنیادی کسب و کار، سوالات زیر می‌تونند کمک‌کننده باشند:
🔸چه دلیلی داره که شرکت شما باید وجود داشته باشه؟
🔸چه چیزی کارکنان شما رو به همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک که به تنهایی قابل دستیابی نیست، ترغیب می‌کنه؟
🔸اگر منابع مالی کافی برای تضمین آینده روشنی برای فرزندانتون تا بازنشستگی اون‌ها داشته باشید، چه هدف و مقصود والایی (فراتر از جذابیت های معمول و عادی مانند پول، شهرت و قدرت) شما رو به ادامه کار در این شرکت ترغیب می‌کنه؟

برای تعریف قلمرو کسب و کار هم، باید به سوالات زیر پاسخ بدید:
🔸چه محصولاتی (کالاها و خدمات) رو برای کدوم مشتریان تولید خواهید کرد و در کدوم بازارها ارائه خواهید داد؟
🔸محدوده‌ی محصولاتتون چیه (فعلی و آینده)؟
🔸محدوده‌ی مشتریانتون چیه (فعلی و آینده)؟
🔸محدوده‌ی جغرافیاییتون چیه (فعلی و آینده)؟

با جواب دادن به این سوالات، می‌تونید قلمرو فعالیت‌های سازمانتون رو به وضوح شناسایی کنید و مطمئن بشید که بیانیه ماموریت شما به درستی مقصود بنیادی و قلمرو کسب‌و‌کارتون رو بازتاب می‌ده.

یک بیانیه‌ی ماموریت با کیفیت، یک ابزار قدرتمنده که می‌تونه تصمیمات استراتژیک سازمان رو هدایت کنه و برای کارکنان الهام بخش باشه. با تمرکز روی عناصر کلیدی یک بیانیه ماموریت می‌تونید یک بیانیه‌ی ماموریت جامع و موثر ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *