تو این مطلب به معرفی ابزاری به نام بوم استراتژی می‌پردازم. با استفاده از این ابزار می‌تونید اقیانوس آبی خودتون رو ایجاد کنید و کسب‌وکارتون رو از رقبا متمایز کنید.

بوم استراتژی یه نمودار خطی ساده‌ست که عوامل کلیدی رقابت رو در محور افقی و سطح ارزش ارائه شده به مشتریان رو در محور عمودی ترسیم می‌کنه. هر رقیب در بازار یه منحنی ارزش داره که شامل خطیه که نقاط عملکردش رو در هر عامل به هم متصل می‌کنه. منحنی ارزش نشون می‌ده که چطور یه رقیب خودش رو از دیگران متمایز و برای مشتریان خودش ارزش ایجاد می‌کنه.

🔸بوم استراتژی بهتون کمک می‌کنه به سه سوال مهم پاسخ بدید:

🔸عواملی که صنعت بر اساس اون‌ها رقابت می‌کنه و در اونها سرمایه‌گذاری می‌کنه، چه عواملی هستن؟

🔸سطح فعلی ارائه‌ی ارزش هر رقیب تو هر یک از این عوامل چقدره؟

🔸چطور می‌تونید یه منحنی ارزش جدید ایجاد کنید که از رقابت جدا بشه و یه اقیانوس آبی از فضای بازار بدون رقیب ایجاد کنه؟

برای ایجاد یه بوم استراتژی، باید این مراحل رو دنبال کنید:

۱. رقبای خودتون رو شناسایی کنید. فهرستی از تمام رقبای مستقیم و غیرمستقیم در صنعت یا بازار خودتون تهیه کنید. در صورت وجود تعداد زیاد، می‌تونید اونها رو به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید.

۲. عوامل کلیدی رقابت رو شناسایی کنید. عوامل مهمی رو که به مشتریان تو صنعت یا بازار شما ارزش ارائه می‌دن و بر تصمیمات خرید اون‌ها تأثیر می‌ذاره، فهرست کنید. این عوامل می‌تونن شامل قیمت، کیفیت، ویژگی‌ها، انواع خدمات، راحتی و غیره باشن. همچنین می‌تونید برای دریافت داده‌های دقیق‌تر مشتری، تحقیقات بازار انجام بدید.

۳. منحنی‌های ارزش فعلی رو ترسیم کنید. برای هر رقیب، بر اساس عملکردش در هر عامل کلیدی رقابت، امتیازی اختصاص بدید. بعدش، امتیازات رو در بوم استراتژی ترسیم کنید و نقاط رو به هم وصل کنید تا منحنی ارزش تشکیل بشه. می‌تونید از رنگ‌ها یا اشکال مختلف برای تشخیص رقبا استفاده کنید.

۴. وضعیت فعلی رو تجزیه و تحلیل کنید. منحنی‌های ارزش رقبا رو مقایسه کنید و دنبال الگوها و شکاف‌ها باشید. می‌تونید از خودتون سؤالاتی در این باره بپرسید: کدوم عوامل برای مشتری‌ها مهم‌ترند؟ کدوم عوامل بیشتر مورد رقابت هستند؟ کدوم عوامل در صنعت کمتر یا بیش از حد ارائه می‌شن؟ کدوم عوامل نامربوط یا منسوخ هستند؟

۵. منحنی ارزش جدید خودتون رو ترسیم کنید. بر اساس تجزیه و تحلیل خودتون، تصمیم بگیرید که کدوم عوامل رو می‌خواید در صنعت یا بازار خودتون حذف، کاهش، افزایش یا ایجاد کنید. این چهار اقدام چارچوب استراتژی اقیانوس آبی هستند. بعدش، منحنی ارزش جدید خودتون رو در بوم استراتژی ترسیم کنید و مطمئن بشید که بیشترین تمایز رو از منحنی‌های ارزش موجود داشته باشه. منحنی ارزش جدید شما باید ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما رو منعکس کنه و برای مشتریان جدید یا ناراضی جذاب باشه.

مزایای استفاده از بوم استراتژی:

🔸این ابزار یه نمای کلی از وضعیت فعلی صنعت یا بازار شما ارائه می‌ده و بهتون کمک می‌کنه عواملی رو که به مشتریان ارزش ارائه می‌دن و نحوه عملکرد رقبا در اون‌‌ها رو شناسایی کنید.

🔸این ابزار بهتون کمک می‌کنه نقاط قوت و ضعف استراتژی فعلیتون، و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محیط رو شناسایی کنید.

🔸این ابزار بهتون کمک می‌کنه استراتژی جدیدی ایجاد کنید که شما رو از رقبا متمایز کنه و یه اقیانوس آبی از فضای بازار بدون رقیب ایجاد کنه.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *