اقیانوس آبی یک اصطلاحه که به فضایی در بازار اشاره داره که در اون رقابت کمه یا اصلا وجود نداره، و شما می‌تونید ارزش منحصر به فردی رو به مشتریان ارائه بدید و در نتیجه رشد سودآوری رو به دست بیارید.

اما چطور چنین فضای بازاری رو پیدا کنیم؟ نویسنده‌های کتاب استراتژی اقیانوس آبی شش مسیر رو برای بازسازی مرزهای بازار و ایجاد اقیانوس‌های آبی پیشنهاد می‌دن:

۱. به صنایع جایگزین توجه کنید: به جای تمرکز روی رقبای مستقیم، در نظر بگیرید که مشتریان چه جایگزین‌هایی برای حل مشکلات یا برآورده کردن نیازهاشون دارند. برای مثال، سیرک آفتاب با ترکیب کردن مزایای صنایع سیرک و تئاتر برای خودش یک اقیانوس آبی ایجاد کرد.

۲. به گروه‌های استراتژیک توجه کنید: درون یک صنعت، گروه‌های مختلف یا سطوح مختلفی از مشتریان با ترجیحات و قیمت‌های مختلفی وجود دارند. به جای رقابت درون سگمنت خودتون، می‌تونید به نیازهای برآورده نشده یا پتانسیل استفاده نشده در سگمنت‌های دیگه توجه کنید. برای مثال، هواپیمایی Southwest با هدف‌گیری مشتریانی که معمولا با اتوبوس یا ماشین سفر می‌کردند یک اقیانوس آبی ایجاد کرد و به اون‌ها پروازهای ارزون و نقطه به نقطه ارائه داد.

۳. به گروه‌های خریدار توجه کنید: درون یک بازار، انواع مختلفی از خریداران وجود دارند که نقش‌ها و تأثیرات مختلفی در تصمیم خرید دارن. به جای تمرکز روی خریداران معمول، می‌تونید راه‌هایی رو برای جذب خریداران دیگه‌ای که ممکنه معیارها یا انگیزه‌های متفاوتی داشته باشند پیدا کنید. به عنوان مثال، Novo Nordisk با تغییر تمرکزش از پزشکان به پرستاران و بیماران در بازار مراقبت از دیابت، یک اقیانوس آبی ایجاد کرد.

۴. به محصولات و خدمات مکمل توجه کنید: به جای نگاه کردن به محصول یا خدمت خودتون به صورت جداگانه، در نظر بگیرید که قبل، در حین، و بعد از استفاده مشتریان از محصولتون چه اتفاقی می‌افته. مشریانتون چه محصولات یا خدمات مکملی رو نیاز دارند؟ چطور می‌تونید تجربه و ارزش کلی اون‌ها رو بهبود بدید؟ برای مثال، اپل با با عرضه یک مجموعه از نرم‌افزار، لوازم جانبی، و خدمات که به طور یکپارچه با رایانه شخصیش کار می‌کنند یک جامعه وفادار کاربری رو برای خودش ایجاد کرد.

۵. به جذابیت عملکردی یا احساسی توجه کنید: بیشتر محصولات یا خدمات به نیازهای عملکردی یا احساسی مشتریان جواب می‌دن. به جای رقابت در یک بُعد، می تونید به دنبال راه‌هایی برای افزایش جذابیت پیشنهادتون باشید. به عنوان مثال، استارباکس با تبدیل نوشیدن قهوه به یک تجربه احساسی و اجتماعی، اقیانوس آبی خودش رو ایجاد کرد.

۶. به زمان توجه کنید: به جای نگاه کردن به وضعیت فعلی صنعتتون، در نظر بگیرید که چطور ممکنه وضعیت کنونی، به دلیل تغییر در روندها، قوانین، فناوری، یا ترجیحات مشتریان با گذر زمان تغییر کنه. چطور می‌تونید آینده بازار خودتون رو پیش‌بینی کنید و شکل بدید؟ برای مثال، نتفلیکس با سوار شدن روی روند استریمینگ آنلاین و ایجاد دسترسی نامحدود به یک کتابخونه بزرگ از فیلم‌ها و برنامه‌ها یک اقیانوس آبی ایجاد کرد.

با استفاده از این شش مسیر، می‌تونیم اقیانوس‌های آبی جدید رو کشف کنیم. لازمه به به یاد داشته باشیم، بهترین راه برای پیروزی در رقابت، اینه که رقابت رو حذف و بی‌اهمیت کنیم.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *